Pemetaan Pengembangan E-Modul Sebagai Sumber Belajar MIPA Peserta Didik
DOI:
https://doi.org/10.52188/jpfs.v6i1.300Kata Kunci:
Bahan ajar, e-modul, pembelajaran, sains, teknologiAbstrak
Pendidik dituntut untuk selektif, kreatif dan inovatif dalam menentukan media pembelajaran. Salah satu media pembelajaran yang efektif digunakan adalah modul elektronik atau e-modul. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk memetakan tren-tren pengembangan e-modul sebagai sumber belajar MIPA peserta didik tingkat SMA. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah menganalisis metadata yang berasal dari database google schoolar melalui perangkat lunak Publish or Perish 8 lalu dipetakan menggunakan VOSviewer. Hasil pemetaan VOSviewer adalah terdapat 2 kluster dalam pengembangan e-modul. Kluster pertama adalah PBL (problem base learning), pembelajaran MIPA, research. Sedangkan kluster 2 adalah engineering, scientist dan technology. Kesimpulan yang didapat dari hasil pemetaan ini adalah pengembangan e-modul terintegrasi teknologi berbasis model pembelajaran PBL (problem base learning) merupakan e-modul yang paling banyak dikembangkan oleh peneliti beberapa tahun terakhir.
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Hak Cipta (c) 2023 Abdurrohman Nugraha
Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Transfer Agreement
The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Jurnal Pendidikan Fisika dan Sains (JPFS) and Physics Education Programs of UNU Cirebon as publisher of the journal.
Copyright encompasses exclusive rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms and any other similar reproductions, as well as translations. The reproduction of any part of this journal, its storage in databases and its transmission by any form or media, such as electronic, electrostatic and mechanical copies, photocopies, recordings, magnetic media, etc. , will be allowed only with a written permission from Jurnal Pendidikan Fisika dan Sains (JPFS) and UNU Cirebon.
Authors are permitted to disseminate published articles by sharing the link/DOI of the article at the journal. Authors are allowed to use their articles for any legal purposes deemed necessary without written permission from the journal with an acknowledgment of initial publication to this journal.
Jurnal Pendidikan Fisika dan Sains (JPFS) and UNU Cirebon and the Editorial Board make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in the Jurnal Pendidikan Fisika dan Sains (JPFS) are sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.