Bahasa Indonesia

Authors

  • Trissanggrah Nirmala Desinta Uin Sunan Gunung Djati Bandung
  • Adam Malik UIN Sunan Gunung Djati

DOI:

https://doi.org/10.52188/jpfs.v7i2.767

Keywords:

Hooke's Law, Mass of Objects, Length of Springs, Springs, Virtual Laboratory

Abstract

In this research, researchers analyzed the increase in spring length in relation to the changing load or mass of the object (variations in the mass of the object) using Phet Simulation or a virtual laboratory which can be used on the website platform. The aim of this research was carried out using the Phet Simulation virtual laboratory, to determine the relationship between length and mass of objects in spring experiments to enable more effective and efficient use of tools and materials and by using this virtual laboratory it can make it easier for teachers and participants to carry out practicums remotely. distant and independent. The method used in research in this virtual laboratory is experimentation and using a quantitative approach. The results of the graphic analysis obtained show that the relationship between force and increase in spring length is linear or directly proportional, which means that the increase in spring length (x) is proportional to the force applied (F). This means that the greater the force applied, the longer the spring will stretch, which is in accordance with Hooke's Law theory. 

References

Aksan, H. (2023). Kamus Fisika: istilah, rumus, penemuan. Nuansa Cendekia.

Ariyadi, I. Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) terhadap Higher Order Thinking Skills (HOTS) Peserta Didik pada Materi Elastisitas dan Hukum Hooke (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah jakarta).

Azizaturredha, M. (2019). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing dengan media laboratorium virtual (PhET) terhadap hasil belajar, keterampilan proses sains, dan minat belajar siswa pada pokok bahasan elastisitas (Doctoral dissertation, IAIN Palangka Raya).

Budi, E., Budi, A. S., Fitri, U. R., Aprilia, R., & Andriani, D. (2021). Kajian Sifat Tetapan Pegas Dan Modulus Elastisitas. Jurnal Pengabdian Masyarakat Sains Dan Aplikasinya (JPMSA), 1(1), 6–11.

Budiman, A., Faturrahman, F., Nugroho, D. A., Nurzaki, A. Z., Rahmawati, D., Malik, A. L., & Malik, A. (2023). ANALISIS PENGARUH KONSTANTA PEGAS TERHADAP PERTAMBAHAN PANJANG PEGAS. Jurnal Ilmu Fisika Dan Terapannya (JIFTA), 10(1), 12–30.

Fuad, M. (2013). Pembuatan dan Penentuan Spesifikasi Sensor Gaya Berat Berbasis Pegas dan Ldr. Pillar Of Physics, 2(1).

Gare, O. B., Lolowang, J., & Polii, J. (2022). Pengembangan Modul Praktikum Deviasi Dan Indeks Bias Prisma Berbasis Laboratorium Virtual. Charm Sains: Jurnal Pendidikan Fisika, 3(1), 37–43.

Hasanah, D., & Budhi, W. (2023). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Elektronik (E-LKPD) Fisika Berbasis STEM Pada Topik Elastisitas dan Hukum Hooke. Compton: Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 9(2), 130–139.

Hidayati, F. N. (2016). Identifikasi miskonsepsi siswa kelas X pada materi elastisitas dan hukum hooke di SMA Negeri 1 Indralaya. Jurnal Inovasi Dan Pembelajaran Fisika, 3(2).

Lestari, L., Aprilia, L., Fortuna, N., Cahyo, R. N., Fitriani, S., Mulyana, Y., & Kusumaningtyas, P. (2023). Laboratorium Virtual untuk Pembelajaran Kimia di Era Digital. Jambura Journal of Educational Chemistry, 5(1), 1-10.

Malik, A. (2023). Pengaruh Massa Pada Beban Terhadap Konstanta Pegas. AL-KHAZINI: JURNAL PENDIDIKAN FISIKA, 3(2), 105–122.

Malik, A., & Ubaidillah, M. (2019). Pengembangan model praktikum fisika berbasis multiple skills untuk meningkatkan keterampilan 4C: Communication, Collaboration, Critical Thinking and Problem Solving, dan Creativity and Innovation.

Monalisa, M., Budi, A. S., & Serevina, V. (2019). Learning Cycle 5E Menggunakan E-Learning Berbasis Schoology Pada Materi Elastisitas Dan Hukum Hooke. Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal), 8, SNF2019-PE.

Muslihatin, A. (2012). Pembelajaran Fisika dengan Inkuiri Terbimbing Menggunakan Demonstrasi dan Eksperimen Ditinjau dari Motivasi Belajar dan Sikap Ilmiah Siswa (Studi Kasus Materi Getaran dan Gelombang di MTsN Bibrik, Jiwan, Madiun Kelas VIII Semester genap Tahun Pelajaran 20 (Doctoral dissertation, UNS (Sebelas Maret University)).

Putri, S. A. N., & Wasis, W. (2022). Remediasi Miskonsespsi Peserta Didik Pada Materi Hukum Hooke Melalui LKPD Discovery Learning Berbantuan PhET Simulation. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 13(1), 41–52.

Rahmawati, D., & Malik, A. (2023). Analisis Pengaruh Massa Beban Terhadap Pertambahan Panjang dan Konstanta Pegas. Jurnal Pendidikan Fisika dan Sains (JPFS), 6(2), 100-107.

Raini, Y., & Wiranata, A. A. (2020). Pengaruh media laboratorium virtual (Phet) terhadap kemampuan praktikum kimia siswa SMK Taruna Terpadu Bogor. Educate: Jurnal Teknologi Pendidikan, 5(2), 77-85.

Salsabila, R. Y., Prastowo, S. H. B., & Effendi, M. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Discovery Learning Pada Materi Elastisitas Dan Hukum Hooke Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Sma. FKIP E-PROCEEDING, 4(1), 111–114.

Soekarman, S. (2021). Impementasi Pembelajaran Fisika Pokok Bahasan Elastisitas Melalui Inquiry Based Learning di SMA Negeri 2 Donggo. Jurnal Paedagogy, 8(2), 197-209.

Suhantoro, M. (2020). Kajian mengenai Fenomena Miskonsepsi Universal di SMA N 1 Wonosobo terkait Materi Elastisitas dan Hukum Hooke. FKIP E-PROCEEDING, 5(1), 47–50.

Sumiati, E., Septian, D., & Faizah. (2018). Pengembangan Modul Fisika Berbasis Scientific Approach untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika dan Keilmuan (JPFK), 4(2), 75-88.

Susianto, E., & Suharto, S. (2018). HUKUM HOOKE.

Wahyudi, L. E., Mulyana, A., Dhiaz, A., Ghandari, D., Dinata, Z. P., Fitoriq, M., & Hasyim, M. N. (2022). Mengukur kualitas pendidikan di Indonesia. Ma’arif Journal of Education, Madrasah Innovation and Aswaja Studies, 1(1), 18–22.

Wardani, A. K., & Malik, A. (2023). Analisis Efektivitas Virtual Laboratorium Amrita dalam Menjalankan Praktikum Pegas dan Hubungan Variabel dalam Konteks Hukum Hooke. OPTIKA: Jurnal Pendidikan Fisika, 7(2), 200-208.

Published

2024-09-30

How to Cite

Desinta, T. N. ., & Malik, A. (2024). Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Sains (JPFS), 7(2), 114-119. https://doi.org/10.52188/jpfs.v7i2.767

Issue

Section

Articles