Penggunaan Media Video Pembelajaran Berbasis Kontekstual Pada Materi Fungi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kelas X Di SMA NU Juntinyuat

Penulis

  • Reiza Fitri Yulia Pendidikan biologi, Tarbiyah, IAIN Syekh Nurjati Cirebon, Kota Cirebon, Jawa Barat, Indonesia
  • Anda Juanda Pendidikan biologi, Tarbiyah, IAIN Syekh Nurjati Cirebon, Kota Cirebon, Jawa Barat, Indonesia
  • Asep Mulyani Pendidikan biologi, Tarbiyah, IAIN Syekh Nurjati Cirebon, Kota Cirebon, Jawa Barat, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.52188/jpfs.v4i1.145

Kata Kunci:

Media pembelajaran, pembelajaran kontekstual, Fungi, Learning media, contextual learning, Fungi

Abstrak

The Contextual-based videos link material with concepts contained in real life. So, it produces learning that is appropriate to student context. Contextual learning emphasizes the process of full student involvement to be able to understand the material being studied and relate it to life situations. This study aims to determine the differences in the improvement of learning outcomes, learning activities, and student learning responses to the use of contextual-based instructional video media. Data collection techniques used were observation, tests, and a survey to respondents in the form of questionnaire questions on contextual-based learning video assessments. The research was conducted at SMA NU Juntinyuat. The design of this study was the Control Group Pretest-Posttest design. One group was given a treatment (experimental group) and the other was not treated (control group). The results showed that: (1) there was a significant difference in student learning outcomes between the experimental class and the control class, (2) the average percentage of student learning activities increased to 92%. (3) The percentage of the average student response questionnaire as a whole is 83% with very strong criteria.

Referensi

Febriani, C. (2017). Pengaruh Media Video terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Kognitif Pembelajaran IPA Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Prima Edukasia, 5 (1), 11-21.
Hapizoh, A., Jufrida, J., & Darmaji, D. (2020). Penerapan Model Contextual Teaching and Learning untuk Meningkatkan Motivasi Siswa di Kelas VII SMPN 30 Muaro Jambi. Edufisika: Jurnal Pendidikan Fisika. 5 (1), 45-51.
Kahfi, M., Ratnawati, Y., Setiawati, W., & Saepuloh, A. (2021). Efektivitas Pembelajaran Kontekstual dengan Menggunakan Media Audiovisual dalam Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Siswa Pada Pembelajaran IPS Terpadu. Jurnal Ilmiah Mandala Education. 7 (1), 184-189.
Krisna, F.P.P. & Marga, M.H.P. (2018). Pemanfaatan Video untuk Pembelajaran Matematika Berbasis Masalah Kontekstual pada Topik Aljabar. Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia, 400-405.
Nurwahidah, C.D., Zaharah, & Sina, I. (2021). Media Video Pembelajaran dalam Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Mahasiswa. Rausyan Fikr. 17 (1), 118-127.
Saptasari, M. (2012). Pembelajaran Berbasis Kontekstual Sebagai Upaya Peningkatan Minat Mahasiswa pada Taksonomi Tumbuhan di Perguruan Tinggi. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. 19 (2), 196-203.
Sari, M.N., Sariyatun, S., & Abidin, N.F. (2020). Penerapan Model Pembelajaran CTL dengan Media Visualisasi Museum Purbakala Sangiran untuk Meningkatkan Kesadaran Sejarah dan Hasil Belajar Siswa Kelas X IPS 3 SMA N 1 Gemolong. Indonesian Journal of Social Science Education. 2 (2), 135-144
Sarwono, S. W. (1999). Psikologi Sosial Individu dan Teori-teori. Jakarta; Balai pustaka.
Sinaga, M., Panggabean, F.T.M., & Situmorang, M. (2019). Inovasi Pembelajaran Berbasis Kontekstual untuk Pengajaran Termokia. Talenta Conference Series: Science and Technology (ST). 2 (2).
Sudjana, N. & Rivai, A. (2011). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru.
Syah, M. (2013). Psikologi Pendidikan,dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Diterbitkan

2021-05-19 — Diperbaharui pada 2021-06-07

Versi

Cara Mengutip

Yulia, R. F. . ., Juanda, A. ., & Mulyani, A. . . (2021). Penggunaan Media Video Pembelajaran Berbasis Kontekstual Pada Materi Fungi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kelas X Di SMA NU Juntinyuat. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Sains, 4(1), 39-47. https://doi.org/10.52188/jpfs.v4i1.145 (Original work published 19 Mei 2021)

Terbitan

Bagian

Articles